Javno naročanje: Kaj je treba narediti pred objavo?
Javno naročanje je ključni postopek pri nabavi materiala in storitev v javnem sektorju. Naročnikom se pogosto zastavlja vprašanje, kaj je treba narediti pred objavo javnega naročila?
Na portalu smo že pisali, kdaj naročnik izvede evidenčna naročila, kdaj izvede postopek naročila male vrednosti, kdo so zavezanci za javno naročanje, še več prispevkov na temo javnega naročanja si lahko preberete tukaj.
V tem prispevku smo se odločili, da vam na kratko predstavimo postopke pred izvedbo javnega naročila, ki so ključnega pomena za javno naročanje.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Evropska komisija je v pomoč javnim uslužbencem, ki se ukvarjajo s sredstvi EU za zagotovitev učinkovitih in preglednih postopkov javnih naročil za projekte, ki jih financira EU, pripravila Smernice za izvajalce javnih naročil o izogibanju najpogostejšim napakam pri javnih naročilih za projekte, ki so sofinancirani s strani evropskih skladov.
Smernice so sicer namenjene izvajanju javnih naročil pri projektih, ki se financirajo iz sredstev EU, vendar so dobrodošel pripomoček tudi za javno naročanje, kjer ni zagotovljenih EU sredstev.
Evropska komisija je v smernicah, javno naročanje razdelila na pet faz postopka:
- Faza načrtovanja in priprave,
- Faza objave javnega naročila in transparentnosti postopka,
- Faza sprejema ponudb, odpiranja ponudb in izločanje nedovoljenih ponudb,
- Faza evalvacije ponudb in oddaje naročila in
- Faza podpisa in implementacije pogodbe za izvedbo javnega naročila.
Ne glede na to, da so smernice napisane, kot pomoč pri izvajanju javnih naročil, kjer naročnik pridobi EU sredstva, se lahko uporabijo tudi za javno naročanje, kjer naročniki ne pridobijo EU sredstev za svoje projekte. Nekatere faze predvideva tudi Zakon o javnem naročanju (v nadaljevanju ZJN-3), tistih, ki jih zakon ne določa kot obvezne, so pa zelo priporočljive.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Načrtovanje in priprava javnega naročila
V tem prispevku se bomo osredotočili samo na prvo fazo javnega naročanja, ki je faza načrtovanja in priprave javnega naročila.
Smernice prvo fazo postopka, načrtovanje in priprava javnega naročila, delijo na:
- Zaznavo in prepoznavo bodočih potreb javnega naročnika,
- Sestava delovne skupine oziroma komisije za pripravo javnega naročila,
- Analiza trga oziroma preverjanje cen na trgu
- Prepoznava predmeta javnega naročila in
- Izbira pravilnega postopka javnega naročila.
Pravno svetovanje
Zaznavo in prepoznavo potreb naročnika
Tako kot vsaka družba mora tudi javni naročnik v finančnem načrtu in programu dela ter v strategijah za večletno poslovanje, izdelati načrt, kako se bo, razvijal in posledično mora znati prepoznati potrebe, ki jih bo v naslednjem proračunskem letu imel ter v skladu s tem načrtovati javna naročila.
Zakon o javnih financah (v nadaljevanju ZJF) finančni načrt definira kot, akt neposrednega in posrednega uporabnika proračuna, Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije, s katerim so predvideni njegovi prihodki in drugi prejemki ter odhodki in drugi izdatki za eno leto.
Finančni načrt javnega naročnika mora biti usklajen s programom dela le-tega, kar določa 71. člen ZJF, ki določa, da se delo javnih zavodov, javnih podjetij, skladov in agencij financira na podlagi sprejetega in usklajenega programa dela in finančnega načrta teh javnih naročnikov.
Neposredni in posredni proračunski uporabniki, javni naročniki pripravijo svoje finančne načrte skladno z ZJF in zakonom o izvrševanju proračunov za posamezna leta, v katerem predvidi tudi morebitne naložbe, stroške dela vključno s stroški za plače ter ostale stroške in prihodke, na podlagi katerih lahko vnaprej, vsaj za eno leto predvidi, kakšne potrebe bo imel in kakšne postopke bo moral voditi po ZJN-3.
V življenju vsakega človeka, posledično pa tudi javnega naročnika in gospodarske družbe, se lahko zgodijo tudi nepredvidljivi dogodki in se pojavijo nepredvidljivi stroški, ki pa jih mora naročnik pravilno in pravočasno zaznati ter v skladu z ZJN-3 tudi izpeljati pravilne postopke za naročilo potrebne storitve ali nakup materiala ali gradnje.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Sestava delovne skupine oziroma komisije za pripravo javnega naročila
ZJN-3 javno naročilo definira kot pisno sklenjeno odplačno pogodbo med enim ali več gospodarskimi subjekti ter enim ali več naročniki, katere predmet je izvedba gradenj, dobava blaga ali izvajanje storitev.
Javno naročilo gradenj pomeni javno naročilo zaključene visoke ali nizke gradnje kot celote, ki je samozadostna pri izpolnjevanju določene gospodarske ali tehnične funkcije, katerega predmet je:
- izvedba gradenj ali projektiranje in izvedba gradenj, povezanih z eno od dejavnosti s Seznama dejavnosti na področju gradenj, ki je Priloga II Direktive 2014/24/EU;
- izvedba gradnje ali projektiranje in izvedba gradnje;
- izvedba gradnje s katerimi koli sredstvi po navodilih naročnika, ki odločilno vpliva na vrsto ali projektiranje gradnje.
Javno naročilo blaga pomeni javno naročilo, katerega predmet je nakup, zakup, najem ali nakup blaga s pridržanim lastništvom z nakupno pravico ali brez nje. Javno naročilo blaga lahko vključuje tudi povezana namestitvena in inštalacijska dela.
Javno naročilo storitev pomeni javno naročilo, katerega predmet je izvajanje storitev, razen storitev projektiranja, ko izvajalec projektiranja tudi izvede gradnjo.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Javno naročanje oziroma predmet javnega naročila je lahko precej kompleksen in samo oseba pri javnem naročniku, ki je zadolžena za javno naročanje, sama nima niti znanja, niti ne pozna oziroma niti ne more poznati predmeta javnega naročila.
Pri izvajanju javnih naročil je vedno pametno in priporočljivo sestaviti delovno skupino, ki bo poskrbela za:
- pripravo tehnične specifikacije predmeta javnega naročanja,
- sestavo osnutka pogodbe za izvedbo javnega naročila,
- oceno vrednosti javnega naročila,
- zadostna finančna sredstva za izvedbo javnega naročila,
- pripravo celotne dokumentacije javnega naročila in
- pravilnost poteka celotnega postopka javnega naročila.
V delovni skupini je priporočljivo, da sodelujejo:
- oseba s specifičnimi znanji o predmetu javnega naročila,
- pravnik za pripravo osnutka pogodbe za izvedbo javnega naročila,
- finančnik za usmeritve pri ocenitvi vrednosti javnega naročila in
- oseba, ki predmet javnega naročila za svoje delo in za nemoteno delo javnega naročnika, potrebuje.
Samo število delovne skupine ni omejeno, je pa priporočljivo, da delovna skupina ne vsebuje prevelikega števila oseb, da pride hitreje do soglasja in učinkovitejšega delovanja.
Analiza trga oziroma preverjanje cen na trgu
Naročnik mora pred izvedbo ocene vrednosti javnega naročila, izvesti analizo trga za predmet javnega naročila, da sploh lahko oceni vrednost javnega naročila.
Analiza trga se lahko pri preprostejših javnih naročilih izvede na način, da se preverijo cene primerljivih predmetov javnega naročila na internetu ali pri trgovcih, ki takšen predmet prodajajo oziroma pri ponudnikih storitev, ki opravljajo storitev, ki je predmet javnega naročila.
ZJN-3 v 64. členu določa tudi, da lahko naročnik pred začetkom postopka javnega naročanja izvede preverjanje trga, da bi pripravil oddajo javnega naročila in obvestil gospodarske subjekte o svojih načrtih in zahtevah v zvezi z javnim naročanjem.
Naročnik lahko v ta namen izvede strokovni dialog in v okviru tega zaprosi, ali upošteva nasvete, ki jih bo lahko uporabil pri pripravi dokumentacije v zvezi z oddajo javnega naročila, pod pogojem, da taki nasveti oziroma priporočila ne preprečujejo ali omejujejo konkurence ter ne pomenijo kršenja načela enakopravne obravnave ponudnikov in načela transparentnosti javnega naročanja.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Kadar je kandidat, ponudnik ali podjetje, povezano s kandidatom ali ponudnikom, svetovalo naročniku v skladu s prejšnjim členom ali pa je bilo kako drugače vključeno v pripravo postopka javnega naročanja, naročnik sprejme ustrezne ukrepe za zagotovitev, da se zaradi sodelovanja določenega kandidata ali ponudnika ne izkrivlja konkurenca.
ZJN-3 metodo za izračun ocenjene vrednost določa v 24. členu. Kako pravilno oceniti vrednost javnega naročila si lahko preberete v našem prispevku »Javna naročila: Drobljenje javnih naročil«.
Prepoznava predmeta javnega naročila
V fazi prepoznave predmeta javnega naročila je ključnega pomena, da se ugotovi, kaj javni naročnik potrebuje in:
- pripravi tehnična specifikacija potreb javnega naročnika in zmožnosti trga,
- ugotovi čas, v katerem mora biti predmet javnega naročila kupljen, izdelan ali storitev koliko časa se mora opravljati,
- ugotovi, kakšno pogodbo bi želeli skleniti z izvajalcem (okvirni sporazum, pogodba),
- ugotovi, ali je smiselno skleniti pogodbo samo z enim ali z več izvajalci,
- ugotovi, ali je morda javni naročnik za nakup predmeta javnega naročnika, zavezan to izvajati v sklopu skupnih javnih naročil po sklepu Vlade RS,
- ugotovi vrednost pogodbe.
Javni naročnik v tej fazi postopka dodela tehnično specifikacijo predmeta javnega naročnika in ostale podrobnosti glede vrednosti pogodbe, čas trajanja pogodbe, vrsto pogodbe in pripravi osnutke pogodbe in ostale dokumentacije javnega naročila.
Ponujamo vam celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja. Za vas izpeljemo celoten postopek in vam pomagamo izbrati najugodnejšega in najprimernejšega ponudnika
Izbira pravilnega postopka javnega naročila
Ko javni naročnik sistematično preide vse prej navedene in opisane faze postopka, enostavno in zanesljivo izbere postopek, ki je zakonit in ustreza namenu predmeta javnega naročila.
ZJN-3 v 21. členu določa, da se zakon, na splošnem področju, uporablja za javna naročila, katerih ocejena vrednost je enaka ali presega:
- 40.000,00 EUR brez DDV za javno naročilo blaga ali storitev ali projektni natečaj,
- 80.000,00 EUR brez DDV za javna naročila gradenj,
- 750.000,00 EUR brez DDV za javna naročila socialnih in drugih posebnih storitev.
Na infrastrukturnem področju se ZJN-3 uporablja za javna naročila, katerih ocenjena vrednost je enaka ali presega:
- 50.000,00 EUR brez DDV za javno naročilo blaga ali storitev ali projektni natečaj;
- 100.000,00 EUR brez DDV za javno naročilo gradenj;
- 1.000.000,00 EUR brez DDV za javna naročila socialnih in drugih posebnih storitev.
Za evidenčna javna naročila se postopki po ZJN-3 ne uporabljajo, to so vsa javna naročila, katerih ocenjena vrednost je nižja od zgoraj navedenih vrednosti.
Od 1. 1. 2024 veljajo nove mejne vrednosti za objavo javnih naročil v Uradnem listu EU:
- 143.000,00 € za javna naročila blaga in storitev na splošnem področju, ki jih naročajo državni organi,
- 221.000,00 € za javna naročila blaga in storitev na splošnem področju, ki jih naročajo organi samoupravnih lokalnih skupnosti in drugi naročniki (javni zavodi, javne agencije … ),
- 5.538.000,00 € za javna naročila gradenj na splošnem in infrastrukturnem področju.
- 443.000,00 € za javna naročila blaga in storitev na infrastrukturnem področju.
Javni naročniki glede na ocenjeno vrednost javnega naročila izberejo pravi oziroma zakonit postopek, po katerem izvedejo javno naročilo. Skladno s 66. členom ZJN-3 lahko naročnik po izračunu ocenjene vrednosti javnega naročila začne postopek oddaje javnega naročila. Naročnik lahko postopek začne s sklepom o začetku postopka, v katerem navede vir in obseg sredstev, namenjen izvedbi javnega naročila.
Naročnik mora pred začetkom javnega naročila oceniti vrednost javnega naročila, saj je ta ključnega pomena za ugotovitev, kateri postopek po ZJN-3 je treba izbrati. Po ocenjeni vrednosti naročnik izda sklep o začetku postopka ali drug ustrezen akt, v katerem navede vir in obseg sredstev, ter pripravljeno razpisno dokumentacijo objavi na Portalu javnih naročil in eJN portalu.