...

ZJN-3: Sprememba pogodbe

Sprememba pogodbe o javnem naročilu je urejena v Zakonu o javnem naročanju (v nadaljevanju ZJN-3) in v Zakonu o javnem naročanju na področju obrambe in varnosti (v nadaljevanju ZJNPOV).

Ker je javno naročanje v EU in posledično tudi v Republiki Sloveniji precej regulirano, ker gre v postopkih javnega naročanja za porabo proračunskega denarja, je lahko spreminjanje pogodbe o izvedbi javnega naročila, ko so se dela ali izvajanje storitev že začela, precej sporna, saj bi lahko naročnik izbranega izvajalca s spremembo pogodbe postavil v boljši položaj kot ostale ponudnike, ki so svojo ponudbo v postopku oddaje javnega naročila oddali in bi s tem kršili temeljna načela ZJN-3.

V praksi se pogosto pojavljajo vprašanja, kdaj in kako lahko pogodbo o izvedbi javnega naročila spremenimo in kakšni so razlogi za spremembo pogodbe.

V tem prispevku smo se odločili odgovoriti na ta vprašanja. Smo pa v preteklosti že pisali o načinih in razlogih za spremembo ponudbe v postopku izvedbe javnega naročila, več o tem si lahko preberete v prispevku »Sprememba ponudbe po ZJN-3«.

Več ostalih prispevkov na temo javnega naročanja, delovnega prava in varstva osebnih podatkov si lahko preberete tukaj.

Na portalu nudimo ponudnikom in naročnikom celovite pravne in tehnične rešitve s področja javnega naročanja

Kdaj lahko pogodbo o izvedbi javnega naročila spremenimo?

ZJN-3 spremembo pogodbe ureja v 95. členu in določa, da se v skladu z ZJN-3 lahko pogodba o izvedbi javnega naročila in okvirni sporazum spremenita brez novega postopka javnega naročanja v taksativno naštetih primerih, in sicer:

  • če je sprememba, ne glede na njeno denarno vrednost, predvidena v prvotni dokumentaciji v zvezi z oddajo javnega naročila;
  • za dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga, ki jih izvede prvotni izvajalec, če so potrebne, čeprav niso bile vključene v prvotno javno naročilo, in če zamenjava izvajalca:
    • ni mogoča iz ekonomskih ali tehničnih razlogov, kot so zahteve glede zamenljivosti ali skupne uporabnosti z obstoječo opremo, storitvami ali inštalacijami, naročenimi v okviru prvotnega javnega naročila, ter
    • če bi naročniku povzročila velike nevšečnosti ali znatno podvajanje stroškov;
  • če je sprememba potrebna zaradi okoliščin, ki jih skrben naročnik ni mogel predvideti, in sprememba ne spreminja splošne narave javnega naročila;
  • če izvajalca, ki mu je naročnik prvotno oddal javno naročilo, zamenja nov izvajalec kot posledica enega od naslednjih razlogov:
    • nedvoumna določba o reviziji ali opcija, ki jih je naročnik predvidel že v razpisni dokumentaciji;
    • drug gospodarski subjekt, v celoti ali delno nasledi prvotnega izvajalca po prestrukturiranju podjetja, vključno s prevzemom, združitvijo, pripojitvijo ali insolventnostjo, če to ne vključuje drugih bistvenih sprememb javnega naročila in ni namenjeno obidu določb ZJN-3;
  • če sprememba ne glede na njeno vrednost ni bistvena v skladu s četrtim odstavkom 95. člena ZJN-3.

Da se lahko pogodba spremeni ne glede na vrednost, je treba njeno spremembo predvideti v razpisni dokumentaciji, ZJN-3 določa, da mora biti sprememba pogodbe predvidena:

  • na jasen način,
  • v natančnih in nedvoumnih določbah o reviziji,
  • vključuje lahko tudi določbe o reviziji cen, ali opcijah.

V takih določbah morajo biti navedeni obseg in vrsta možnih sprememb ali opcij ter pogoji, pod katerimi se lahko uporabijo, ne smejo pa biti predvidene spremembe ali opcije, ki bi spremenile splošno naravo pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma

Pravno svetovanje

Contact Form Demo

ZJN-3 določa 5 primerov, kdaj lahko naročnik in ponudnik oziroma izvajalec spremenita pogodbo o izvajanju javnega naročila, in sicer:

  1. vnaprej določena sprememba,
  2. dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga,
  3. nepredvidene okoliščine,
  4. izvajalca, ki mu je naročnik prvotno oddal javno naročilo, zamenja nov izvajalec,
  5. nebistvene spremembe.

 V primeru dodatnih gradenj in storitev ali dobave blaga pa morata biti kumulativno izpolnjena še dva dodatna pogoja:

  1. zamenjava izvajalca ni mogoča iz ekonomskih ali tehničnih razlogov in
  2. zamenjava izvajalca naročniku povzročila velike nevšečnosti ali znatno podvajanje stroškov.

Za vas nudimo celovite pravne rešitve v povezavi z javnim naročanjem, svetujemo vam pri izbiri pravilnega postopka, svetujemo vam in pomagamo vam sestaviti razpisno dokumentacijo, pripravimo pogodbo, preučimo zakonodajo in odločitve Državne revizijske komisije

V primeru, ko se pogodba spreminja zaradi dodatnih gradenj, storitev ali dobave blaga in zaradi nepredvidenih okoliščin, zvišanje cene ne sme presegati 30 odstotkov vrednosti prvotne pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma. V primeru, da se izvede več sprememb pogodbe, skupna vrednost vseh sprememb ne sme presegati 30 odstotkov vrednosti prvotne pogodbe.

Naročnik, ki spremeni pogodbo o izvedbi javnega naročila ali okvirni sporazum, na portalu javnih naročil, če je to glede na vrednost potrebno, pa tudi v Uradnem listu Evropske unije, najpozneje v 30 dneh po spremembi objavi obvestilo o spremembi pogodbe o izvedbi javnega naročila.

Nepredvidene okoliščine so okoliščine, ki jih ne bi bilo mogoče napovedati, čeprav bi naročnik ustrezno skrbno pripravil prvotno oddajo javnega naročila ob upoštevanju razpoložljivih sredstev, vrste in značilnosti projekta, dobre prakse na področju in potrebe po zagotovitvi ustreznega razmerja med sredstvi, porabljenimi med pripravo oddaje javnega naročila in njegovo predvideno vrednostjo. Naročnik pa se na nepredvidljive okoliščine ne more sklicevati v primerih, ko sprememba vpliva na naravo celotnega javnega naročila.

Sprememba pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma se v vsakem primeru šteje za bistveno, če je izpolnjen vsaj eden od naslednjih pogojev:

  • sprememba uvaja pogoje, ki bi, če bi bili del prvotnega postopka javnega naročanja, omogočili udeležbo drugih kandidatov kot tistih, ki so bili prvotno izbrani, ali sprejem druge ponudbe kot tiste, ki je bila prvotno izbrana, ali pa bi k sodelovanju v postopku javnega naročanja pritegnili še druge udeležence;
  • sprememba spreminja ekonomsko ravnotežje pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma v korist izvajalca na način, ki ni bil predviden v prvotni pogodbi ali okvirnem sporazumu;
  • zaradi spremembe je znatno razširjen obseg pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma;
  • drug gospodarski subjekt zamenja prvotnega izvajalca v primeru, ki ni naveden v 4. točki prvega odstavka 95. člena ZJN-3.

 Naročnik ne glede na objavo spremenjene pogodbe na portalu javnih naročil ali v Uradnem listu EU, razloge za spremembo pogodbe ali okvirnega sporazuma in njihovo utemeljitev dokumentira.

V primeru, ko se pogodba ali okvirni sporazum spreminjata zaradi dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga, dokumentacija v zvezi s spremembo obsega najmanj navedbo:

  • vseh razlogov, zaradi katerih so potrebne dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga,
  • razloge, zakaj dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga niso bile vključene v prvotno pogodbo ali okvirni sporazum,
  • ekonomske ali tehnične razloge, zaradi katerih zamenjava prvotnega izvajalca ni mogoča, ter
  • opis oziroma utemeljitev teh razlogov, vključno z obsegom nevšečnosti ali podvajanjem stroškov.

V primeru, ko se pogodba ali okvirni sporazum spreminjata zaradi nepredvidenih okoliščin pa dokumentacija obsega:

  • opis spremembe,
  • razloge zanjo in okoliščine, zaradi katerih naročnik ni mogel predvideti spremembe pri oddaji prvotnega javnega naročila ali sklenitvi okvirnega sporazuma, ter
  • pojasnilo, zakaj sprememba ne spreminja splošne narave javnega naročila.

Za vas nudimo celovite pravne rešitve v povezavi z javnim naročanjem, svetujemo vam pri izbiri pravilnega postopka, svetujemo vam in pomagamo vam sestaviti razpisno dokumentacijo, pripravimo pogodbo, preučimo zakonodajo in odločitve Državne revizijske komisije

Za začetek je treba najprej pojasniti kdaj oziroma za katera naročila se uporablja ZJNPOV, in sicer se uporablja za:

  • naročila vojaške opreme, njenih sestavnih delov ali sklopov;
  • naročila občutljivih oprem, njenih sestavnih delov ali sklopov;
  • naročila storitev za specifično vojaške namene;
  • naročila gradenj za specifično vojaške namene;
  • naročila občutljivih storitev;
  • naročila občutljivih gradenj;
  • naročila, ki se izvajajo na podlagi 346. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije (orožje, strelivo in vojaška sredstva);
  • naročila za izvajanje obveščevalne in protiobveščevalne dejavnosti;
  • naročila blago, storitve ali gradnje, ki so v kateri koli fazi celotne življenjske dobe vojaške opreme neposredno povezane s to opremo, njenimi sestavnimi deli ali sklopi;
  • naročila gradnje, blago in storitve, ki so v kateri koli fazi celotne življenjske dobe občutljive opreme neposredno povezane s to opremo, njenimi sestavnimi deli ali sklopi.

ZJNPOV spremembo pogodbe ureja v 79.a členu in se od določb ZJN-3 ne razlikuje bistveno. Drugi odstavek 79.a člena ZJNPOV, za razliko od ZJN-3 določa, da se lahko določila, ki govorijo o spremembi pogodbe zaradi dodatne gradnje, storitve ali dobave blaga in nepredvidenih okoliščin se uporabljata le pod pogojem, da vrednost pogodbe skupaj z vsemi naknadnimi spremembami ne presega mejnih vrednosti, ki določajo pogoj za objavo javnega naročila v Uradnem listu EU, hkrati pa kakršno koli zvišanje cene ne sme presegati 30 odstotkov vrednosti prvotne pogodbe o izvedbi javnega naročila ali okvirnega sporazuma.

ZJNPOV spremembe pogodb ne ureja drugače kot ZJN-3, dodaj samo še dodaten pogoj, da se lahko pogodba spremeni iz razlogov dodatnih gradenj, dodatnih storitev in dobave blaga ter iz nepredvidljivih razlogov samo pod pogojem, da javnega naročila ni treba objaviti v Uradnem listu EU.

 Če potrebujete celovite pravne rešitve s področja javnega naročanja ali samo pravno svetovanje s področja javnega naročanja ali pripravo razpisne dokumentacije, svetovanje v revizijskih postopkih, nas kontaktirajte.

Komentiraj

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Scroll to Top